5 powodów dlaczego warto ćwiczyć rano

5 powodów dlaczego warto ćwiczyć rano

Poranki zwykle kojarzą się z porannym rozleniwieniem i niechęcią do jakiejkolwiek aktywności. Z tego powodu dość mało osób ćwiczy rano. Większość uważa, że pora dnia nie ma żadnego znaczenia a inni wolą przeznaczyć na to swój wolny czas po pracy czy szkole. Niemniej jednak istnieje wiele przesłanek za tym by zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia i spróbować znaleźć odrobinę czasu na poranne ćwiczenia. Czy to coś w ogóle zmieni? Owszem – i to całkiem sporo.

1. Lepsza koncentracja

O poranku człowiek wydaje się być zaspany i niezbyt ruchliwy, ale to tylko chwilowy stan przejściowy. Faktem jest to, że organizm wypoczęty po całej nocy może znacznie więcej energii poświęcić na efektywny trening, niż w przypadku tych samych ćwiczeń wykonywanych po pracy. Ale lepsza koncentracja dotyczy nie tylko ćwiczeń o poranku, ale całego dnia. Poprawiając ukrwienie organizmu, dając mu dodatkową dawkę tlenu i ożywiając się poranną aktywnością zyskujemy lepsze samopoczucie i koncentrację przez cały dzień. Profesjonalne badania wykazują, że poranne ćwiczenia bardzo pozytywnie działają na mózg, a zatem jest to także idealna propozycja dla uczniów, studentów i osób pracujących umysłowo.

2. Lepsza motywacja

Wydawać by się mogło, że poranki nie motywują do niczego poza śniadaniem i wyjściem do pracy. Ale to nieprawda – rankiem znacznie łatwiej znaleźć w sobie dość sił na ćwiczenia niż wieczorem. Po powrocie do domu każdego czeka jeszcze sporo pracy – gotowanie, sprzątanie, pomoc dzieciom w nauce, ciekawy program w telewizji. Po południu czy wieczorem jest mnóstwo rzeczy, którymi można sobie bardzo łatwo wyjaśnić treningowe lenistwo. Planując ćwiczenia rano nie mamy tego bagażu codzienności – wstajemy nieco wcześniej, oddajemy się chwili efektywnych ćwiczeń i szykujemy do dnia. Zalety są dwie – po pierwsze o poranku nic nie jest w stanie zbytnio zburzyć treningowego planu (no może poza wyłączeniem budzika) oraz zyskujemy nieco więcej czasu na wieczorne przyjemności.

3. Mniejszy apetyt

Dobrą wiadomością dla wszystkich ćwiczących w intencji schudnięcia jest to, że poranne ćwiczenia regulują apetyt. I to na dwóch poziomach. Po pierwsze aktywność fizyczna nieco zmniejsza chęć na ciężkie posiłki w ciągu dnia, a po drugie ma to też znaczenie psychologiczne. Jeżeli ktoś o poranku zaczyna od zdrowych ćwiczeń to raczej trudno oczekiwać, że będzie chciał ich efekty zaprzepaścić. Dlatego właśnie ludzi, którzy decydują się na taki plan ćwiczeń najczęściej jednocześnie zaczynają dbać o dietę. Zdrowy tryb życia nie zaczyna się o konkretnej godzinie i ktoś kto zaczyna dzień od dbania o siebie, temu łatwiej utrzymać taki rygor przez resztę dnia. I ma to niebanalne znaczenie dla motywacji, samopoczucia i samorealizacji.

4. Szybszy metabolizm

Ćwicząc uruchamiamy organizm do działania – wszelkie jego mechanizmy zaczynają pracować. Nie dotyczy to tylko mięśni i ścięgien, ale także metabolizmu. Poranne ćwiczenia powodują aktywację tych procesów i utrzymują je w tym stanie przez długi czas. Przyczynia się to szybszego spalania tkanki tłuszczowej. Dodatkowo trzeba wspomnieć, że w czasie snu spada poziom glikogenu w wątrobie oraz mięśniach oraz poziom cukru we krwi. To powoduje, że po dobrze przespanej nocy organizm nie ma dość rezerw szybko przyswajalnych cukrów do dyspozycji i chętniej sięga po rezerwy tłuszczowe. Przyspieszenie metabolizmu o poranku ma jeszcze inne zalety – przede wszystkim lepiej przyspieszyć swój metabolizm i aktywność w ciągu dnia niż przed snem. Szybsza praca serca czy większe ciśnienie nie przyczynia się zbytnio do szybkiego zasypiania i dobrego snu. A zatem przez przeniesienie ćwiczeń na rano zyskujemy dodatkowo znacznie lepszy i regenerujący sen – a to sprzyja lepszemu wypoczynkowi, który spożytkowany może być z powodzeniem na poranne ćwiczenia.

5. Trening zastąpi kofeinę

Wielu ludzi nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki kawy. Jeszcze inni potrzebują do ożywienia ciała i umysłu napojów energetycznych lub porannego papierosa. Ćwiczenia z powodzeniem mogą zastąpić każdą z tych używek i na równi z nimi przyczynić się do aktywnego początku dnia. Co zyskujemy? Oczywiście lepsze zdrowie – żaden organizm nie jest napędzamy przez napoje energetyczne, kawę czy nikotynę. Ruch, dobre ukrwienie i duża dawka tlenu działają znaczenie lepiej i zdrowiej, a przede wszystkim – dłużej. Chwilowy wzrost energii z powodu wypicia kawy bardzo szybko przemija i już w autobusie jadącym do pracy można wpaść na powrót w energetyczny dołek. Ćwiczenia zapewniają dużą dawkę zdrowej energii na kilka godzin.

Skąd brać na to czas?

To podstawowe pytanie większości osób, które nie wyobrażają sobie porannych ćwiczeń. Odpowiedź jest banalna – czas na poranne ćwiczenia uzyskujemy poprzez przestawienie budzika o pół godziny do tyłu. Poranne ćwiczenia nie muszą być długie – mają zapewnić dawkę zdrowia i energii na cały dzień. To przyczyni się do poprawienia kondycji, zdrowia i zwiększenia motywacji do kolejnych ćwiczeń popołudniu. To same korzyści, które można zyskać jedynie przez odrobinę samozaparcia.

Spis treści

Zapisz się na newsletter i odbierz

RABAT 50 zł

Odbierz rabat >

W ciągu 1,5 h otrzymasz kod rabatowy na 50 zł.


...a co tydzień będziemy Cię informować o nowościach, rabatach i promocjach tylko dla subskrybentów.


Do sklepu >
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij