Doskonała rzeźba brzucha - jak ją osiągnąć?

Doskonała rzeźba brzucha - jak ją osiągnąć?

Brzuch jest wyjątkową częścią naszego ciała. Widać na nim wszystko, a w szczególności – dietę i styl życia. Nie bez znaczenia są także kwestie genetyczne. Obły kształt przypominający piłkę, to tzw. brzuszek piwny, oponki pojawiają się, kiedy prowadzimy siedzący tryb życia i nie mamy czasu na regularną aktywność. Ze sporym problemem nadmiaru tłuszczu i luźnej skóry borykają się kobiety po ciąży. Jak poradzić sobie z brzuchem? Czy istnieją skuteczne metody pracy nad mięśniami w tym trudnym obszarze?

Brzuch i jego funkcje

Wydawać by się mogło, że brzuch pełni funkcje jedynie estetyczne i nierzadko powoduje w nas negatywne emocje. Kolejna fałdka staje się motywacją do intensywnych ćwiczeń. Czy na pewno? Mięśnie brzucha są wyjątkowo ważne w funkcjonowaniu całego organizmu człowieka. Odpowiadają za skręcanie i zginanie tułowia, podtrzymują również kręgosłup. Silne mięśnie brzucha gwarantują zdrową postawę i gibkość. Rozwinięte mięśnie u kobiet w ciąży pomagają w prawidłowym jej przebiegu oraz w szybkiej rekonwalescencji poporodowej.

Przede wszystkim – dieta

W każdym niemal poradniku i od każdego trenera usłyszymy, że dieta to podstawa wyglądu naszego brzucha. Reaguje on na wszystko, co się znajdzie w układzie pokarmowym. Niewskazane są napoje gazowane, które wpływają na wzdęcia i większy obwód w pasie. Należy unikać tłuszczów, które szczególnie preferują obszar w pasie i talii. Podobnie ze słodyczami, które wywołując w naszym organizmie puste kalorie, powodują tycie. Zmiany, jakie powinniśmy poczynić w diecie, aby zobaczyć wyraźne efekty, to przede wszystkim duża ilość błonnika, pochodzącego z naturalnych źródeł, a więc warzyw, owoców, nasion oraz czysta, źródlana woda. Nie zapominajmy o zdrowym tłuszczu – kwasach tłuszczowych omega-3 i omega-6. Szczupły brzuch to nie restrykcyjna dieta, a zastępowanie niektórych zachcianek ich zdrowszymi odpowiednikami. Przykład? Lody waniliowe – sorbet cytrynowy, chipsy – wafelki ryżowe itp.

Regularna aktywność

Brzuch nie cierpi bezruchu, co można zauważyć niemal natychmiast, kiedy rozpoczynamy pracę siedzącą. U osób, które posiadają normalną, bądź nieco wolniejszą od normalnej przemianę materii, tłuszcz znajduje się w fałdkach brzucha błyskawicznie. Niestety – trudniej jest go zrzucić. W dzisiejszych czasach dominuje tryb siedzący – zarówno w domu, jak i w pracy. Sporo czasu spędzamy także w samochodzie. Bardzo istotne jest jednak, aby w napiętym harmonogramie dnia znaleźć przynajmniej kilkanaście minut na efektywny trening np. bieganie, czy aerobik.

Ćwiczenia na szczupły brzuch

Jeśli naszym głównym problemem jest nadmiar tłuszczu w rejonie brzucha, warto spróbować treningu cardio. Jest on polecany osobom z tendencjami do tycia, a także tym, które marzą o wyrzeźbionej sylwetce, ale muszą pozbyć się jeszcze nadmiaru tkanki tłuszczowej. W skład treningu cardio, zwanego inaczej tlenowym, bądź wytrzymałościowym, wchodzą średni intensywne, ale regularne i trwające długi czas ćwiczenia, angażujące całe ciało. Istotą treningu jest poświęcenie mu około godziny, pełne zaangażowanie i dobra motywacja. Cardio nie tylko pozwala zredukować tkankę tłuszczową, ale również wzmocnić układ krwionośny, naszą odporność oraz kondycję. Prostą aktywnością, która pomoże nam odchudzić brzuch, to również skakanka, bieganie, czy jazda na rowerze.

Kiedy pozbędziemy się już niechcianej tkanki tłuszczowej, przychodzi czas na rzeźbienie mięśni. Brzuch jest piękny, kiedy jest umięśniony. Potrzeba jednak regularnych ćwiczeń i pracy, aby doprowadzić do wymarzonego wyglądu. Wspominana wcześniej regularność oznacza wykonywanie ćwiczeń nawet nie raz, a dwa razy dziennie, w celu osiągnięcia widocznych i satysfakcjonujących efektów. Najpopularniejszym ćwiczeniem na brzuch są tzw. brzuszki, a więc różnego rodzaju skłony, przybliżające naszą głowę i tułów do dolnej partii ciała. W historii treningu pojawiały się miliony propozycji, jak skutecznie i dobrze robić brzuszki. Są wśród nich także programy treningowe, autorstwa mniej bądź bardziej profesjonalnych trenerów, poświadczających o skuteczności danych ćwiczeń. Warto wybrać przede wszystkim wygodny sposób i nie obciążający kręgosłupa. Jest to najczęściej podnoszony argument przeciwko brzuszkom, jednak nowoczesne metody, sprzęt wspomagający kręgosłup (np. urządzenie o nazwie ab-roller) oraz pomoc trenera pozwala robić je nieinwazyjnie, a skutecznie.

Brzuch na siłowni

Dla zaawansowanych kulturystów siłownia i jej sprzęty to bogactwo do wykorzystania w rzeźbie brzucha, choć nie bez znaczenia są predyspozycje genetyczne. Aby osiągnąć tzw. „szcześciopak”, potrzeba ogromnej pracy, bólu i wytrwałości, a po osiągnięciu celu również staranności w utrzymaniu efektów. Sprzęt, który można wykorzystać to wyciąg. Skuteczne jest ściąganie ciężaru, a po wyproście ramion, lekkie pochylenie się do przodu, oczywiście z wykorzystaniem mięśni brzucha. Efektywnym ćwiczeniem jest także wykorzystanie kółka do ćwiczeń i przesuwanie się ze stale napiętym brzuchem. Nie zapominajmy o właściwościach fit ball – brzuszki na piłce są efektywne, a jednocześnie nie obciążają kręgosłupa.

Spis treści

Zapisz się na newsletter i odbierz

RABAT 50 zł

Odbierz rabat >

W ciągu 1,5 h otrzymasz kod rabatowy na 50 zł.


...a co tydzień będziemy Cię informować o nowościach, rabatach i promocjach tylko dla subskrybentów.


Do sklepu >
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij