Stepper czy orbitrek – jaki sprzęt wybrać do ćwiczeń

Stepper czy orbitrek – jaki sprzęt wybrać do ćwiczeń

Na rynku można kupić różne urządzenia do ćwiczeń. Wśród wielu różnych wyróżniają się stepper i orbitrek. Oba mają niezbyt duże rozmiary, dzięki czemu można je polecić do ćwiczeń w domu. Zarówno orbitrek, jak i stepper są doskonałe do wykonywania ćwiczeń aerobowych i cardio. Wybór orbitrek czy stepper jest trudny, choć jeśli uwzględnimy nasze preferencje, ilość miejsca w mieszkaniu i celu, jaki chcemy osiągnąć. Jakie wady i zalety mają dwa wymienione urządzenia?

Orbitrek

Zwany też rowerem eliptycznym lub trenażerem eliptycznym. Jest to nowoczesne urządzenie przeznaczone do treningów. Można je określić jako połączenie trzech urządzeń treningowych: steppera, bieżni i roweru stacjonarnego. Podczas treningu na orbitreku wykonuje się ruchy, które są podobne do tych wykonywanych w czasie jazdy na rowerze, na nartach biegowych lub podczas górskich wędrówek.

Do najważniejszych zalet, jakie ma orbitrek można zaliczyć:

1. Ćwiczenie dolnych i górnych partii ciała jednocześnie, co pozwala skrócić trening. Jest to niezwykle cenne dla osób, które długo pracują i nie mają zbyt wiele wolnego czasu,

2. Ćwiczenia na orbitreku nie obciążają zbyt mocno stawów, szczególnie kolanowych. To pozwala na korzystanie z tego urządzenia osobom, które mają problemy z kolanami,

3. Spalanie kalorii jest na poziomie od 250 do 600 kcal na godzinę, w zależności od natężenia treningu,

4. Jeśli mamy orbitrek wyposażony w odpowiedni komputerek, to pomoże on ułożyć optymalny plan treningowy

Stepper

Bardzo interesujący przyrząd do ćwiczeń aerobowych i cardio. Ten niewielki, kompaktowy przyrząd jest zbudowany tak, aby naśladować wchodzenie po schodach.

Podstawowe zalety steppera:

1. Niewielkie wymiary – gdy go nie używamy, możemy schować nawet pod łóżko,

2. Prosta konstrukcja,

3. Bardzo dobra cena w stosunku do innych urządzeń,

4. Świetny do ćwiczeń w domu

Orbitrek czy stepper?

Jak widać oba przyrządy do ćwiczeń mają sporo zalet. Jak jednak wybrać właściwe dla nas urządzenie. Nie jest to proste. Pomoże w tym porównanie możliwości jednego i drugiego sprzętu.

1. Ilość potrzebnego miejsca na sprzęt. Jeśli mamy mało miejsca, to zdecydowanie wygrywa stepper. Jest wyjątkowo mały i mieści się nawet pod łóżkiem. Można go łatwo przestawić w każde miejsce, w którym chcemy ćwiczyć.

2. Cena. Tu też zdecydowanym faworytem jest stepper. Zupełnie przyzwoity sprzęt można kupić już za 200 zł, a jeśli zdecydujemy się na używany, ale w dobrym stanie, to możemy nabyć go jeszcze taniej. Orbitreki zaczynają się z reguły od 500 zł wzwyż.

3. Ćwiczenie w domu. Oba są świetnym sprzętem do domowego treningu, jednak orbitrek potrzebuje nieco więcej miejsca.

4. Spalanie kalorii. Trening na obu urządzeniach pozwala spalić podobną ilość kalorii.

5. Modelowanie ciała. Tu lepszym sprzętem wydaje się orbitrek, który daje możliwość ćwiczenia jednocześnie górnej i dolnej połowy ciała. Umożliwiają to także niektóre steppery – te które są wyposażone w specjalne linki.

6. Ćwiczenie dolnych partii ciała – uzyskiwane wyniki są bardzo podobne.

7. Oba urządzenia nie obciążają zbyt mocno stawów kolanowych, choć osoby, które mają problemy z kolanami raczej nie powinny wybierać steppera.

Jak widać z tej pobieżnej analizy, zarówno orbitrek, jak i stepper może być bardzo dobrym domowym urządzeniem do ćwiczeń. Gdy mamy mało miejsca oraz gotówki, to lepszym urządzeniem jest stepper – jest tańszy i zabiera mniej miejsca. Natomiast orbitrek pozwala dużo lepiej modelować całą sylwetkę. Ćwiczący sugerują też, że ćwiczenia na orbitreku są ciekawsze niż na stepperze. Gdy zamierzamy się odchudzać, to każde z tych urządzeń bardzo dobrze spełnia swoją funkcję.

Plan treningowy

Aby jednak zakup któregoś z urządzeń miał sens, to należy na nim ćwiczyć. Trenerzy sugerują, aby ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu. Treningi powinny trwać od 30 do 60 minut i obejmować muszą trzy etapy:

1. Rozgrzewkę,

2. Trening właściwy,

3. Ćwiczenia rozluźniające

Rozgrzewka powinna trwać około 5 – 10 minut. Stosujemy ćwiczenia rozciągające, podskoki, pajacyki. Te ćwiczenia pozwalają rozgrzać mięśnie, co zapobiegnie potencjalnym kontuzjom lub urazom.

Trening właściwy trwa około 20 – 40 minut. Początkowo ćwiczyć należy z niewielkimi obciążeniami i tempem, aż to osiągnięcia tętna w wysokości 70 – 80%, jeśli mają to być ćwiczenia kardio. Przy ćwiczeniach aerobowych tętno powinno być nieco niższe. Ćwiczenia rozluźniające pozwalają organizmowi uspokoić się i wyciszyć. Tętno zwalnia, a mięśniom pozwalamy ochłonąć.

O czym trzeba pamiętać

Podczas ćwiczeń należy pamiętać o zachowaniu prawidłowej postawy oraz odpowiednim ustawieniu stóp. Niewłaściwe wykonywanie ćwiczeń nie tylko nie da oczekiwanego efektu, ale może doprowadzić do przykrych konsekwencji w postaci urazu czy kontuzji oraz różnych bólów mięśniowych. Nie powinno się też zbytnio forsować organizmu, szczególnie gdy rozpoczynamy dopiero treningi. Należy zaczynać od niewielkich obciążeń i niezbyt długiego czasu treningu, a następnie stopniowo je zwiększać aż do osiągnięcia optymalnych obciążeń i czasu.

Spis treści

Zapisz się na newsletter i odbierz

RABAT 50 zł

Odbierz rabat >

W ciągu 1,5 h otrzymasz kod rabatowy na 50 zł.


...a co tydzień będziemy Cię informować o nowościach, rabatach i promocjach tylko dla subskrybentów.


Do sklepu >
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij